RECENZIA: Miroslava Varáčková - Drž ma, keď padám

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Drž ma, keď padám
Počet strán: 200
Rok vydania: 2017
Hodnotenie na Goodreads: 5/5

Kaťa chodí na strednú a jediné po čom túži je trocha voľnosti. Predsa len v jej veku je to pochopiteľné. No niečo také zostáva len v jej snoch. Jej otec je despota a alkoholik, preto okrem starostlivosti o sestru Zuzku a brata Ondreja je rada, že nájde drobné na základné životné potreby. Pre svojho otca sú súrodenci len príťažou a preto sa po smrti matky potĺkajú životom sami. Nikto ani len netuší, čo sa u nich doma deje, keďže nechcú skončiť v decáku. Kaťa sa spolu s bratom Ondrom snaží dať čo najviac najmladšej Zuzke, no to ich stojí veľa a tak prichádzajú o vlastné súkromie. Kaťa však narazí na chalana, ktorý jej nedá spávať, no to len zhoršuje situáciu doma. Ak chcú nájsť pokoj, musia vypovedať pravdu. No za tú sa obvykle najviac pyká.

Mirka Varáčková vo svojej najnovšej knihe podala reálnu výpoveď súčasného sveta. Poukazuje na to, že nám stačí akási pokrivená realita a pred skutočnosťou zatvárame oči. Autorka vo svojich románoch pravidelne čerpá z tém, ktoré nútia ľudí myslieť. Ani v trinástom románe nestráca kreativitu a opäť prináša výborne spracovanú knihu. V nej sa zamerala na alkoholizmus a domáce násilie, okrem toho zapichla aj do skrývania problémov a klamstiev. Aj takáto náročná téma autorku nezastavila a jej sa ju podarilo výborne spracovať. Číta sa to veľmi dobre a čitateľ má možnosť sa zamyslieť, či sa v dnešnej spoločnosti musia diať takého veci. Celý príbeh je totiž veľmi uveriteľný a vlastne sa môže diať niekde v našom okolí.

Počkala som, kým sa nm stretnú pohľady, v nádeji, že v tom jeho zbadám náznak strachu. Skrytého, ktorý nechce pred nikým, dokonca ani predo mnou ukázať, lebo sa zaň hanbí, lebo ho považuje za znak slabosti a zlyhania. Ale nie. Nebol tam. Žiadny strach.  Žiadne obavy. Iba tvrdosť, hnev a túžba žiť normálnym životom.

Celý príbeh predstavuje Katarínu a jej rodinu. Dostávame sa pohnutého sveta, kde matka zomrela a otec je despotický alkoholik. Starší súrodenci sa snažia spraviť túto realitu ľahšiu pre najmladšiu Zuzanu. Obaja sú veľmi obetaví, no zároveň chránia jeden druhého. Katka hľadá útočisko a nájde ho v susedovi Marekovi. O svojich problémoch rozpráva len čiastočne, viac sa dozvedáme z jej zážitkov a myšlienok. Čitateľ má tak možnosť spoznať hrdinku, ktorá sa snaží byť čo najsilnejšou, no v jej mysli vidíme aké je to naozaj a čo všetko ju to stojí. Autorka sa v tomto smere výborne predstavila a kniha tým dostala iný rozmer. Výborne tiež vykreslila jej brata, ktorý sám seba stav do pozície hlavy rodiny a často je to práve on, kto sa obetoval. Zaujímavou postavou bol otec, ktorý predstavuje typického antihrdinu. Príbeh teda môžeme brať aký klasický "boj" dobra so zlom postavený na príklade obyčajnej rodiny. Postavy boli výborne napísané, so skvelými charakterovými črtami a silnými vypätými príbehmi.

Dvestostranový príbeh Mirky Varáčkovej ponúka aktuálny reálny príbeh, ktorý je pútavý od prvého slova. Zamerala sa totiž na témy, o ktorých by sa malo hovoriť. Mirka do svojich kníh vkladá niečo, čo ma vždy donúti zahĺbiť sa do príbehu, z ktorého kúzla sa neviem vymaniť až kým sa nedostanem k poslednej vete. Drž ma, keď padám je výborne napísaný počin autorky, ktorý ponúka čitateľovi si urobiť vlastný názor a nájsť v ňom niečo svoje. Mňa dostalo a myslím, že autorka to zvládla na výbornú. Ak si myslíte, že to nie je kniha pre vás, rozhodne ju vyskúšajte, lebo naozaj neoľutujete.