RECENZIA: Tom Rob Smith - Dieťa 44

Autor: Tom Rob Smith
Originálny názov: Child 44
Počet strán: 360
Séria: Lev Deminov
Hodnotenie na Goodreads: 4.06
Hodnotenie: 4.5/5

Moskva, ZSSR, päťdesiate roky. Lev Demidov je dôstojníkom Ministerstva štátnej bezpečnosť, neskôr známej ako KGB. Je to poctivý človek, ktorý je verný svojej vlasti a z ktorého práca urobila chladného a bezcitného človeka. Robí iba to, čo sa mu ako k príslušníkovi strany patrí. Sovietska spoločnosť je považovaná za bezchybnú. Preto v nej neexistuje žiadny zločin a každý pokus je zlikvidovaný a verejnosti neprístupný. Avšak na moskovskej železničnej trati objavia telo mŕtveho chlapca, Demidovi je povedané, že ide o nešťastnú nehodu. Postupne si však uvedomí, že po celom Rusku dochádza k nešťastným úmrtiam mŕtvych detí a vyčíňa masový vrah. Lev preto odmieta poslúchnuť rozkazy a pátra na vlastnú päsť, hoci upadá do nemilosti zvrchovanej strany.

Päťdesiate roky minulého storočia sú často označované za jedno z najkrutejších období, kedy komunistická strana nastoľovala tvrdú diktatúru. Mňa toto obdobie veľmi zaujíma, keďže Stalinova moc dosahuje vrchol a tiež sa odhaľujú zločiny jeho vlády. Práve preto som sa rozhodla prečítať sú túto knihu, ktorá ma námetom veľmi zaujala. Možno ju označiť ako detektívny román, ktorý tiež vypovedá svedectvo o krokoch vykonaných v tomto období. Keď som sa do nej pustila, zostala som prekvapená, keďže som čakala niečo úplne iné. Prvých sto strán ma doslova šokovalo, lebo mi nezapadalo do príbehu, o ktorom hovorí anotácia. Následne som však začala chápať a príbeh ma pohltil. Páčila sa mi jeho temnota a napätie, ktoré ponúkal.

Lev Deminova môžem charakterizovať ako veľmi charizmatického, ale zároveň chladného, priam bezcitného. Avšak zaujala ma jeho odhodlanosť, keďže mohol stratiť kariéru, rodinu a obetovať všetko čo mal, išiel si za svojim a chcel odhaliť pravdu. Ďalej bolo zaujímavé postupné odhaľovanie jeho života a vecí, ktorých sa musel vzdať, ale priniesli mu niečo iné. Jeho manželka Raisa mi bola veľmi sympatická. Bola to žena, ktorej život bol veľmi ľahko kontrolovateľný a nikdy nevedela, čo má očakávať. Avšak videla som v nej vnútornú silu, keďže sa vedela obetovať a mala veľmi dobrú povahu. Ich spoločný život a vzťah sa menil ako na horskej dráhe. A práve to sa mi veľmi páčilo. Mali komplikované zázemie, čo bolo veľmi pozoruhodné a mňa to veľmi zaujalo.

Dieťa 44 bolo veľmi zaujímavé čítanie, ktoré som si nesmierne užila. Bolo to niečo iné, na čo som zvyknutá. Avšak užila som si to a bolo to skvelé napísané. Tom Rob Smith je výborný autor so skvelým štýlom. Napríklad forma dialógu v jeho knihe bola veľmi originálna a mne sa to veľmi pozdávalo. Myslím, že to môže zaujať milovníkov detektívok, ale aj tých, ktorí uprednostňujú knihy s historickou tematikou. Ak by som mala niečo tejto knihe vytknúť, tak to bolo pár hluchých miest alebo skôr momentov, ktoré mi najprv nedávali veľký zmysel. Ako však príbeh plynul, všetko zapadlo a vznikla dokonalá skladačka. Koniec ma veľmi prekvapil, rozuzlenie bolo výborné a premyslené. Takto táto kniha ma dostala a môžem vám ju vrelo odporučiť!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preškoly.