pondelok, 15. júna 2015

RECENZIA: Jeffrey Eugenides - Smrť panien

Autor: Jeffrey Eugenides
Originálny názov: The Virgin Suicides
Počet strán: 200
Hodnotenie na Goodreads: 3.81

Skupina mužov v strednom veku spomína na obdobie svojej mladosti. Väčšina ich spomienok sa týka rodiny Lisbonovcov. Spomínanie začína, keď v jedno horúce leto spáchali Lisbonove dcéry jedna po druhej samovraždu. Vtedy títo muži boli ešte len chlapci v rozkvete puberty. Pozorovali ich osudy z diaľky, keďže každá z nich mala vlastné osobné kúzlo, ktoré ich veľmi priťahovalo. Lux, Cecelia, Mary, Theresa a Bonnie nemali ľahký osud. Bývali v rodine, kde im chýba dostatok slobody a lásky. Títo teraz už dospelí muži teraz skladajú hádanku, čo ich trápi a prečo ich jedinou túžbou bola smrť. Prečítajte si geniálny nadčasový román, ktorý uchvacuje čitateľov už viac ako dve desaťročia!

Debutový román Jeffreyho Eugegenida svojou provokačnosťou a originálnosťou zaujal fajnšmekrov svetovej literatúry. Jeho svetový úspech a kvalita vyústila až do získanie Pulitzerovej ceny. Ja som o ňom počula už dávno a zaujala ma svojou nekonvenčnosťou. K čítaniu som sa však donútila až vtedy, keď som ju potrebovala na prijímačky, kde mala otázky z tejto knihy. Čítanie som si veľmi užila, aj keď to bolo niečo iné oproti môjmu bežnému čitateľskému rozhľadu. Bolo to však skvelo napísané, aj napriek zbytočným opisom, ktoré sa však dali prehliadnuť. Táto útla kniha rozoberú mnoho psychologických problémov, ktoré sú nadčasové.  Už mnohé dekády desiatky mladých ľudí hľadá útočisko v smútku a riešenie problémov v smrti. Práve Smrť panien bola v tomto smere úplne geniálna!

Sestry Lisbonové boli každá iná, ale zároveň v mnohých ohľadoch boli rovnaké. Najviac rozoberané boli Lux a Cecelia. Lux svoje problémy riešila hlavne mužmi, čo bolo v ich rodine tiež zakázané. Myslím, že ich rodičia od nich požadovali hlavne cudnosť a skromnosť. Avšak práve toto brzdilo ich rozvoju a poháňalo do záhuby. Hlavne ich matka, pani Lisbonová, bola podľa mňa príšerná ženská, ktorá bola príliš staromódna, krutá a zlá. Tieto jej vlastnosti zabraňovali rozvoju dievčat a pre mňa sa stali boli nepochopiteľné. Jej postava ma iritovala a viem, že aj keď by som ju mala brať s rezervou, nebola mi sympatická. Chlapci, respektíve muži neboli veľmi prezentovaní. Avšak výnimkou bol Trip Fontaine. Ten sa ich snažil pochopiť, spoznať a pomôcť, čím ma veľmi zaujal.

Smrť panien možno považovať za skvelý kúsok svetovej literatúry. Ja som si čítanie užila, aj napriek pár výnimkám. Prečítala som to veľmi rýchlo, sadlo mi to a budem ju posúvať čitateľom ďalej. Eugenides použil prostredie predmestia Detroitu a z niečoho úplne obyčajného čosi mimoriadne. Môžem túto knižku odporučiť len vrelo ďalej, hlavne znalci dobrej literatúry to budú zbožňovať. Tento nekonvenčný román bol výborne napísaný a myslím si, že jeho úspech je opodstatnený. Rozoberá veľmi citlivú tému samovrážd, v ktorej možno vidieť úpadok spoločnosti a hlavne mladých ľudí, kotrí sa dostávajú do začarovaného kruhu, z ktorého niet úniku. Začítajte sa do knihy, po ktorej siahnete určite znovu!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.