sobota, 16. mája 2015

RECENZIA: John Green - Kam zmizla Aljaška


Autor: John Green
Originálny názov: Looking for Alaska
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 2013
Rok vydania: 224
Hodnotenie na Goodreads: 4.16
Hodnotenie: 5/5

Predstavím vám jedného tínedžera. Obyčajný chalan menom Miles, ktorý sa ničím  nelíši odo mňa, či od teba. Jedinou zvláštnosťou je to, že si pamätá posledné slová svetových osobností. Po rokoch na štátnych školách bez priateľov sa rozhodne nastúpiť na internátnu školu v Culver Creeku. Pred odchodom povie rodičom, že ide nájsť Veľké Azda. V Alabame spoznáva Plukovníka, ktorého sa môžete spýtať na hlavné mesto aj toho najmenšieho štátu a on ho bude vedieť. A ďalej tu je Aljaška, nepredvídateľné a neopakovateľné dievča, ktoré nič nezarazí a neprekvapí. Títo hrdinovia vás vtiahnu do príbehu plného vtipu, úžasných myšlienok, žartíkov, rozchodov, alkoholu a porušovania školského poriadku!

Rok 2015 môžem nazvať "aljašský." Táto skvelá kniha a zároveň prvotina Johna Greena vyšla pred desiatimi rokmi. Nie je to prvýkrát, čo tento román čítam. Už pri prvom raze som sa zamilovala a som rada, že som sa rozhodla prečítať si túto knihu znovu a zároveň ju zrecenzovať. Pri čítaní ma opäť raz prekvapil Greenov štýl a jeho neobyčajné myšlienky. Práve mnohé z nich sú veľmi inšpiratívne a zapamätateľné. Páčilo sa mi pojatie prostredia internátnej školy a celková nálada knihy. Dochádzalo tam ku množstvu vtipných momentov a zároveň pochmúrnym častiam, ktorými sa čitatelia určite môžu stotožniť. Keď túto knihu nečítate len ako obyčajný román, ale ako niečo nad čím sa dá zamyslieť, uchváti vás.

Príbeh tejto knihy sa odohráva v prostredí internátnej školy, a aj keď ju navštevuje množstvo študentov, mali sme možnosť spoznať len pár postáv. Najviac Aljašku, Ramba, Plukovníka, Takumiho a Laru. Rambo bol spočiatku veľmi ostýchavý. Chýbala mu možnosť prejaviť sa a blízki priatelia. Postupne bolo vidieť rozvoj jeho osobnosti a zánik osamotenosti. Aljaška je jednou z najzvláštnejších charakterov, akú som pri takmer tisícke prečítaných kníh stretla. Jej postoj k životu, správanie, prejav, to všetko boli znaky toho, že trpí, ale zároveň užívania života a nepremrhania ani jedinej minúty. Plukovník je zas hrdina, ktorý si išiel za svojím. Títo traja vytvorili skvelú trojku, páčili sa mi vzťahy medzi nimi, ich vtipy a zážitky. Celkovo ich dobrodružstvá boli veľmi inšpiratívne a premyslené.


Slovo, ktoré sedí na knihu Kam zmizla Aljaška je zvláštna. A zároveň premyslená, geniálna, nečakaná a neopakovateľná. Práve svojou prvou knihou John Green prejavil svoje spisovateľské majstrovstvo. Učinil to hlavne námetom a neobvyklými postavami. Áno, nájdete tu aj dve či tri hluché miesta. Ale záleží na tom? Nie, pretože to bol aj na druhýkrát skvelý čitateľský zážitok. Podľa mňa na túto knihu nemusíte byť fanúšikom Greena a mohla by vás zaujať. Neviem nič, čo by som mohla tomuto románu vytknúť. Mňa práve veľmi zaujala a určite sa k nej vrátim opäť. Mimochodom keby vám nestačili štyri slovensky vydané "greenovky", tak v októbri sa dočkáme Nech snaží a budúci rok príde na rad kniha Will Greyson, Will Greyson.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy.
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese

3 komentáre:

  1. Akurát čítam Let it snow. Inak už mám prečítané všetky. Ale zo všetkých najviac sa mi páčila práve Alijaška a TFIOS.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Miluju Aljašku! ♥
    A tahle obálka je dokonalá.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já četla Hvězdy nám nepřály a i když to teď po čase hodnotím trochu jinak než tehdy, když jsem to četla, Greenovi se musí nechat, že píše prostě fantasticky, takovým milým stylem, který je zároveň plný myšlenek. :) Nad Aljaškou už hrozně dlouho váhám, ale tvoje recenze mě docela navábila. Krásný článek :)

    OdpovedaťOdstrániť