utorok, 7. apríla 2015

Antoine de Saint-Exupéry - Malý princ

Myslím, že každý z nás si prešiel obdobím, keď nás na základnej školy učili o svetovej literatúry a nútili nás chápať vtedy nepochopiteľného Malého princa. Nádherné myšlienky Saint-Exupéryho obohatili fádne romány o poučenie a cit. Táto útla knižôčka je často charakterizovaná ako rozprávka pre dospelých. Mňa uchvátil príbeh, ktorý vzdeláva a zároveň vás vezme na neuveriteľný výlet. Vedela som, že to nebude čítanie na viac ako hodinku, ale bol to nádherný čas strávený s dokonalou knihou. Exupéry vyjadril jednoducho príbeh, ktorý nie je plytký a zaujme svojou hĺbkou.


Na Slovensko sa v priebehu posledných pár týždňov dostala nová verzia s originálnymi ilustráciami od Heleny Zmatlíkovej. Osobne sa mi páčia, avšak myslím, že v tých originálnych moc nelíšia. Avšak príbeh v sebe skrýva mnoho mnoho metafor či prirovnaní, v ktorých autor charakterizuje ľudstvo a jeho problémy, radosti aj neresti. Exupéry vložil do príbehu sám seba, keď stroskotá na Sahare a stretáva Malého princa, cudzinca z inej mini planétky. 


Pre mňa bol Malý princ veľkým čitateľským zážitkom. Nevšedný príbeh ma zaujal už na základnej škole, preto som si ho nemohla nechať ujsť. Zaujal ma motív a krásne myšlienky autora. Túto knihu je však veľmi ťažké hodnotiť, nie je ľahké nájsť tie správne slová, ktoré by ju charakterizovali. Mám jednu výhradu a tou je veľkosť knihy. Krátky príbeh bol vložený do veľkého formátu, ktorý mi nikde nezapadá a ja som si to skôr nevšimla. Túto drobnosť však ignorujem a Malého princa len odporúčam. 


3 komentáre:

  1. Malého prince mám hrozné ráda, ale nedokázala bych o něm napsat článek nebo recenzi.. Ale čtu výhradně a pouze verzi s originálními ilustracemi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi sa mi páči nový šat tejto knihy, ja som to čítala v starej "mestskej knižničnej" verzii a toto je naozaj pekné 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Malý princ je úžasný a ja som si teraz kúpila knihu aj o živote Exupéryho Pilot a malý princ, ktorá je tiež nádherne spracovaná. :)

    OdpovedaťOdstrániť