RECENZIA: Rebecca Donovan - Sotva dýcham

Originálny názov: Barely breathing
Vydavateľstvo: NOXi
Počet strán: 384
Séria: Dych
Hodnotenie na Goodreads: 4.36
Hodnotenie: 3/5

Stačil by jeden moment a Emma by tu nebola. Stála na pokraji života a smrti, ale podarilo sa jej zvíťaziť a má pred sebou druhú šancu na život. No je tu strach, ktorý ju neopúšťa. Každú noc sa prebúdza s výkrikom zo strašidelnej nočnej mory. Rozhodne sa svoj život zmeniť a po čase strávenom u priateľky Sary sa rozhodne presťahovať ku svojej matke. Ku žene, ktorá sa jej vzdala. Teraz prišiel čas na odpustenie. No aj tak sú tu pochybnosti, jej mama, Rachel, sa dokáže správať naozaj podivne. Keď sa u nej zas prejaví závislosť bojí sa, že jazvy nikdy sa nezahoja a bolesť neprejde. Začítajte sa do príbehu dievčaťa, ktoré musí bojovať s osudom o holý život!

Séria Dych z pera Rebeccy Donovan ma zaujala svojím námetom. Domáce násilie a zneužívanie osôb je vážna téma, ktorá je veľmi aktuálna. Každý deň možno v správach vidieť následky oboch týchto činov a poviem vám, že to nie je nič jednoduché. Tieto dva problémy sme mali možnosť v prvom diele, v tom druhom autorka pridala alkoholizmus, ktorý je považovaný tiež za vážny spoločenský systém. Túto dilemu v knihe si veľmi vážim a myslím, že to bola dobrá voľba. Avšak považujem príbeh za nedostatočne spracovaný. Má mnoho cirkulujúcich pasáži, ktoré sa nenávratne opakovali a mne prišli absolútne zbytočné. Autorka nedala príbehu potrebnú hĺbku, čiže aj keď mi bolo hlavnej hrdinky ľúto, dej ma unavoval a mala som problém začítať sa.

Charaktery tejto knihy sú v tomto románe rôzne. Líšia ich spoločenské vrstvy, minulosť či životné problémy. Hlavná hrdinka z toho rozhodne vyviazla najhoršie. Jej príbeh sa málokomu pozdáva a preto ju takmer všetci ľutujú, hlavne čitatelia to môžu považovať až priam za kruté. Avšak ak napriek osudu viaceré jej rozhodnutia a činy ma neskutočne iritovali. Občas mi prišlo, že nerozmýšľa racionálne a doslova ubližuje sama sebe. Evan, priateľ Emmy, je postava, ktorá sa mi páči. Prišlo mi však, že v druhom diele ho autorka mierne potlačila do úzadia. Jej matka ma zas vytáčala svojou arogantnosťou a egoizmom. Tá ženská doslova nemyslela na nikoho iného, než na seba. Na scéne sa tiež zjavil aj Jonathan, nový objev jej mamy, ktorý sa mi veľmi páčil. Nechápala som prečo má Emma k nemu spočiatku taký odpor. Avšak v závere ma odrovnali jeho činy a neskutočne ma sklamal, aj keď to bolo predvídavé.

Sotva dýcham nie je zlá kniha, chýba jej však väčšia prepracovanosť. Románu pri prospel menší rozsah, zbytočná rozťahanosť mi vadila a knihu to rušilo. Nebolo to nejako extra kritické, ale pozorný čitateľ si nájde mnoho situácií, ktoré mu nesedia. Tí ktorí hľadajú hlboký príbeh, určite ho nájdu a užijú si to. Tento román má veľa kladov, ale aj mnoho záporov. Medzi dobré stránky určite patrí premyslenosť deja a rôzne zvraty. Medzi tie zlé zas patri mnohé štylistické chyby a predvídavosť príbehu. Pre mňa to bol priemer, ktorý by sa dal zlepiť, ale je to kniha, ktorá vie zaujať. Fanúšikov tejto série poteším, že tretí a záverečný diel vychádza už 12. mája s názvom Na konci s dychom!

Knihu si môžte kúpiť na tejto adrese.