streda, 25. februára 2015

RECENZIA: Khaled Hosseini - Majster šarkanov


Autor: Khaled Hosseini
Originálny názov: The Kite Runner
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 336
Rok vydania: 2008
Hodnotenie na Goodreads: 4.21
Hodnotenie: 5/5

Keď bol Amir malý Afganistan prekvital. Kultúrou, ľuďmi, históriou. Teraz však žije tisíce kilometrov ďaleko. V novom domove spomína na svoj život. Vyrastal v krásnom dome s otcom Babom, sluhom Alim a jeho synom Hasanom, ktorý sa stal jeho najlepším priateľom. Ten patril k menšine, ktorá nebola v tých časoch veľmi rešpektovaná. Amir je však chlapec z bohatej rodiny, ktorý má všetko. Oproti svojmu otcovi neovplýva veľkou odvahou. Pri každoročných preteku šarkanov zradí svojho najlepšieho priateľa a celý život na to nedokáže zabudnúť. Cíti v sebe zlo, ktorého sa nedokáže zbaviť. O mnoho rokov neskôr v Amerike, kde sa stáva uznávaným spisovateľom príde na to, ako zabudnúť na zlo, ktoré vykonal a pomôcť mu môže len jediná osoba. 

Ak vám mám povedať pravdu, Majstra šarkanov som si chcela prečítať, iba preto, že tú knihu potrebujem na prijímačky. Keď som ju však začala čítať, dostal ma príbeh, ktorý bol priam neuveriteľný. Khaled Hosseini vyrozprával príbeh, ktorý má emóciu a realistickú podobu. Nie je ťažké uveriť tejto knihe, lebo príde mi až priveľmi skutočná. Avšak je to tak. V Afganistane sa niečo podobné deje na dennom poriadku. Nikdy som o tejto problematike, či už o vojenskom alebo náboženskom problém alebo o trpiacich ľuďoch neuvažovala. Príbeh Amira si ma však veľmi získal. Hosseiniho výnimočný rozprávačský talent ma vtiahol do deja a robil mi problém odtrhnúť sa. V tejto knihe nenájdete ani vetu, ktorá tam je nazvyš. Aj pre skúseného čitateľa to bude úžasné čítanie, pri ktorom bude rozmýšľať, prečo sa toto na svete stále deje.

Postavy Majstra šarkanov boli perfektne vykreslené. Mali svoje osobné deje, minulosť, myšlienky, city. Hlavnou postavou, Amirom, so zo začiatku bola dosť sklamaná. Nepáčil sa mi vývin jeho osobnosti, tiež strach, ktorý prejavoval. Občas som si ho dokonca dovolila nazvať slabochom. V druhej polovici sa mi však začal páčiť. Viac sa prejavil, snažil sa stať lepším človekom. Od prvej strany až po tú poslednú na ňom vidíte obrovský vývoj. Mojom obľúbenou postavou tohto príbehu bol Baba. Ten človek ma úžasný charakter. Bol veľmi obdivuhodný, pre to, čo dokázal. Páčila sa mi jeho chtivosť a pracovitosť, to že sa nikdy nevzdal a stál si za svojím aj pri situáciách, kde by sa ostatní nenávratne vzdali, tak to ma neskutočne inšpirovalo. Tiež ma zaujala postava Hasana, ktorý bol viackrát ťažko skúšaný. Na ňom bolo ľahké sledovať lásku k blížnemu.

Majster šarkanov je iná kniha. Poučná aj pútavá a tiež s dokonalým príbehom. Je to taký román, ktorý vás nenechá na pokoji, ani pár dní po prečítaní, lebo nad ním neustále uvažujete. Hosseiniho kniha bola dokonale napísaná s úžasnou dávkou citu. Takže nečakané zvraty čitateľa držia v napätí až do poslednej strany. Napätie sa tiež dalo krájať. Pre mňa to bolo veľmi informatívne, mnoho ma to naučilo a ukázalo. Nečakala som niečo také ako znásilnenia. To bolo brutálne a na súčasnú dobu neprijateľné. Priam mi to otvorilo oči, nikdy som si nemyslela, že život v Afganistane a okolitých krajinách až taký ťažký. Myslím, že sa rada dostanem aj k ďalším knihám tohto autora. Tiež sa chystám na rovnomenný film, ktorý bol veľmi dobre hodnotený. Knižnú podobu hodnotím najvyššie ako sa dá. Úplne totiž naplnila moje čitateľské očakávania a preto dávam päť hviezdičiek.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu preskoly.sk
Knihu si môžte kúpiť na tejto adrese. 

5 komentárov:

  1. Túto knihu si chcem určite prečítať, pretože autorovu knihu "A hory odpovedali ozvenou" považujem za jednu z najlepších kníh, aké som minulý rok čítala :) Krásna recenzia! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mám Lovce draků moc ráda. Snad ještě o trochu více se mi zalíbilo Tisíc planoucích sluncí. =) A hory odpověděly už byly slabší, ale každopádně jsem si Hosseiniho velmi oblíbila a jsem ráda, že se v názoru shodneme.=)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Knihu som si chcela kúpiť, ale akosi som na ňu pozabudla a teraz viem, že to bola chyba. Je úžasné, že existujú takéto knihy, ktoré nás nútia zamyslieť sa nad tým, aký život v skutočnosti je a aké zverstvá sú vo svete. Otvoria oči a začneme všetko vnímať inak...Tvoja recenzia sa mi veľmi páčila a knihu si určite dám na zoznam kníh, ktoré jednoducho musím mať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Krásná recenze, ráda jsem si ji přečetla. Kniha vypadá vážně dobře určitě se po ní porozhlédnu ! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť