RECENZIA: Nathan Filer - Šok z pádu

Autor: Nathan Filer
Originálny názov: The Shock of the Fall
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 288
Hodnotenie na Goodreads: 3.84

Možno ste už mali možnosť stretnúť sa s schizofréniou. U tínedžera Matthewa sa táto choroba rozvíja od ranného veku. Začalo to vtedy, keď jeho brat Simon počas rodinnej dovolenky náhle zahynul. Táto udalosť ho veľmi zasiahla a dostáva sa do stavu, kedy nedokáže zabudnúť a jeho mama musí začať brať lieky. Omrvinky spomienok na mŕtveho brata stále bombardujú poznačenú rodinu. Matthew nám odkrýva svoj život, kde spomína na rôzne útržky alebo využíva svoju tvorbu na odokrytie svojich pocitov. Šok z pádu predstavuje román, ktorý vám privodí slzy do očí. Dokazuje, že príbeh Matthewa a jeho boj s psychickou poruchou nie je jednoduchá záležitosť.

Keď vyšla Nathanovi Filerovi vyšla kniha Šok z pádu, zobrala knižný trh útokom. Jeho prvotina urobila veľkolepý rozruch. Námet jeho knihy bol nezvyčajný, ale veľmi kvalitne spracovaný. Za svoju knihu získal aj prestížne ocenenie Costa Book of the Year 2013. Mne sa táto kniha veľmi páčila, aj keď od prečítania nad ňou nestále dumám a zamýšľam sa nad tým, čo nám vlastne chcel autor povedať. Sila myšlienok, ktorú zapojil bola ohromujúca. Príbeh sa ľahučko čítal, ale čitateľ sa musí zamyslieť nad každou vetou. Keď budete nasávať každé jedno slovo, tú knihu si určite užijete. Štýl písanie autora bol veľmi svieži a príjemný, nehľadajte archaizmy, skôr tam nájdete pár vulgarizmov alebo hovorových slov. Kvalitne urobený preklad tiež pomôže a nepokazí príbeh.

Matthew, ktorého spoznávame počas celej knihy, považujem za veľmi excentrickú a nezvyčajnú postavu. Mal neobyčajný charakter a veľmi vznetlivú povahu. Nenašla som si nič, čím by ma nepresvedčil. Veľmi ma však zaujalo jeho umelecké cítenie a schopnosť prejaviť sa práve v tomto smere. Keď som sa snažila pochopiť jeho príbeh, prišlo mi to veľmi ťažké. Útržky príbehov dali výsledok až po prečítaní. Zmätok v duši, zmena nálad, výbuchy sú tu bežné. Boli tu rôzne momenty jeho blízkymi, čiže s Jacobom, Simonom, Nanny Noo, ktorá sa stala moja obľúbená, či zvyšok rodiny. Celkovo všetky postavy mi prišli iné, boli nezvyčajne premyslené a každá z nich mala svoj životný príbeh, čo veľmi oceňujem.

Pravdu povediac Šok z pádu ma zmiatol. Táto kniha má v sebe niečo nečakané. Drobnosť menom originalita je autorov charakteristický podpis. Ak by som to mala porovnať, pripomína mi to Charlieho malé tajomstvá. Nemajú spoločné dejové črty, ale obe obnášajú a zároveň skrývajú hlboký príbeh. Veľmi ma to zaujalo, aj keď som stále zmätená a nemám ucelený názor, hoci viem, že určite je pozitívny. Určite by som rada okúsila aj niečo iné z autorovho pera, preto som zvedavá, či prinesie nabudúce. Moje aktuálne hodnotenie tejto knihy je päť hviezdičiek, možno ho zmením, možno nie, ale práve teraz som z tejto knihy nadšená. Určite ju odporúčam tým, ktorí hľadajú silný motív a nezvyčajné čítanie.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu PreŠkoly.sk
Knihu si môžte kúpiť aj na tejto adrese