RECENZIA: Brandon Sanderson - Ritmatik

Autor: Brandon Sanderson
Originálny názov: The Rithmatist
Počet strán: 304
Séria: Ritmatik (#1)
Hodnotenie na Goodreads: 4.24

Kto je to ritmatik? Je to človek, ktorý dokáže vdýchnuť život stvoreniam z kriedy, krieduchom, a študuje toto magické umenie. Nie každý ním však môže byť. Celoživotné želanie šestnásťročného Joela je stať sa skutočným majstrom tohto remesla. On je však len chudobný bežný študent, avšak na ritmatické hodiny sa mu podarí prekĺznuť takmer vždy. Nikdy sa mu však kriedové čiary neporadí oživiť a preto len ticho závidí mladým a pravým žiakom ritmatiky. Títo študenti však začínajú záhadne miznúť, Joel je preto vybratý, aby pomohol pátrať po stratených deťoch profesorovi Fitchovi. Na mieste činu nachádzajú nezvyčajné čiary a krv. Joel musí pátrať ďalej, čo môže zmeniť ritmatiku úplne od základov.

Na obálke tejto knihy nájdete miniatúrny nápis, že ju napísal majster originality. Fantázia Brandona Sandersona nepozná hranice. Keď si do vyhľadávača napíšete meno Brandon Sanderson, určite narazíte na heslá ako majster originality, neuveriteľný štýl či bestsellerová fantasy. Ritmatik je príklad hneď všetkých troch. Milovníci fantasy či steampunku určite nebudú sklamaní. Autor nám predstavil úžasný príbeh s originálnym námetom. Pre mňa to bolo skvelé čítanie, ktoré som si neuveriteľne užila. Bolo to vyrozprávané s obrovskou gráciou, nápaditosťou a citom. Vzťahy medzi jednotlivými postavami sa postupne vyvíjali a vytvorili zaujímavý reťazec príhod. Využitá gradácia deja je neskutočná. Začiatok je pomalší a na konci zúrite, že prečo už je koniec a kde je druhý diel. Tak to by aj mňa zaujímalo.

Táto kniha ponúka rôzne druhy postáv. Dospelé či tínedžerské. S nadprirodzenými schopnosťami či bez nich. Hlavnou postavou je študent Joel, ktorého vášňou je ritmatika. Veľmi sa mi páčilo, aký zanietený bol pre túto činnosť a poctivo sa jej venoval, hoci sám ritmatikom nebol. Ďalšími z jeho ďalších vlastností bola odvaha, zvedavosť či lenivosť. Prvá spomínaná mu mnohokrát veľmi pomohla a nútila ho rozmýšľať aj vtedy, keď mu išlo o život. S tou druhou sa zas naučil viac než bežní študenti a tiež ho to urobilo jedinečným a potvrdilo jeho nadanie. Tretia ho zas neraz dostala do problémov v škole alebo doma. Z ostatných postáv rada spomeniem Melody, profesorov Nalizara či Fitcha. Dámska spoločníčka hlavného hrdinu mala poriadne podrezaný jazyk a čitateľovi sa určite zapáči jej drzosť a zanietenie. Profesori, ktorých som spomenula môžu pripomínať aj naše školy, keď jeden z nich je prísny a mierne strašidelný, pri čom ten druhý je milý a zaujímavý. Všetky tieto postavy nám predstavujú rôzne pohľady príbehu z uhlov postáv, ktoré vytvorili zaujímavý cirkus, ktorému môže dať zmysel len Sandersonov štýl.

Priznávam, že takého knihy určite nečítam každý deň a mám k nim rešpekt. Preto som mala aj tento príbeh na polici niekoľko mesiacov (za čo sa ospravedlňujem tetám knihovníčkam), až som sa k nemu nakoniec dostala. Vznikol z toho neopakovateľný čitateľský zážitok, pretože knihu som hltala stránku po stránke. V tom momente ako som sa začítala, akoby prešli hodiny. Prepracovaný príbeh ma pohltil a knihu som čítala ani neviem ako. Preto dúfam, že Sanderson vydá druhý diel čo najskôr a my sa dočkáme tiež slovenského vydania. No o tom môžeme zatiaľ len snívať. Sandersonov štýl sa mi však moc páčil, vie naozaj rozviť dielo a dať mu tie správne grády. Vy si však túto knihu určite nedajte ujsť, je originálna, prepracovaná a úžasne sa číta. Za mňa štyri a pol hviezdičky, kúsok ku dokonalosti totiž chýbal. Koncom tohto mesiaca si tiež nenechám ujsť ďalšiu knihu tohto autora a to Metalurga zo série Pomstitelia.