RECENZIA: Silvia Antalíková - Čo môžu muži môžem aj ja

Autor: Silvia Antalíková
Názov: Čo môžu muži môžem aj ja
Vydavateľstvo: Marenčin PT
Počet strán: 240
Hodnotenie na Goodreads: 3.17

Maja je karieristka. Zaujíma ju len práca a nič iné ako práca. Práve v nej sa konečne dočkala vytúženého povýšenia. Do toho však stúpilo neplánované tehotenstvo. Ona si však touto malou "drobnosťou" nenechá ujsť svoj tvrdo odpracovaný a vytúžený post, preto sa rozhodne ísť na potrat. Jej partner jej však zakáže tento zákrok podstúpiť a oznámi túto skvelú novinku rodine. Ona mu tento čin s radosťou vráti, keď mu oznámi, že mu dieťa vynosí a on zostane na materskej, pretože ona sa svojej ťažko odmakanej práce nevzdá. Oľutuje Maja svoje činy? A ako na to zareaguje okolie. Raz totiž príde na každého...

Silvia Antalíková si za svoju prvotinu odniesla druhé miesto v kategórii Debut roka, ktorú organizuje Knižná revue. Tento román je zaujímavé čítanie založené na skutočných udalostiach. Podľa mňa to je veľmi aktuálna kniha, ktoré rozoberá záležitosti súčasných mladých ľudí. Mladí ľudia bažiaci po titule, skvelom zamestnaní a nemysliaci na zakladanie rodiny a hľadanie zázemia. Ja to vidím presne rovnako. Práve však táto uponáhľaná doba hľadá ľudí bez záväzkov a všetko sa točí okolo peňazí. Autorka nahliadla a skvele zhodnotila túto situáciu a vznikla zvláštne dobrá kniha. Musím pochváliť štýl písania, ktorý je neuveriteľne vypísaný a rozhľadený aj napriek tomu, že je to autorkina prvá publikovaná kniha.

Hlavná postava Maja bola naozaj zvláštny charakter. Chápala som ju v jej rozhodnutiach, aj keď občas mi prišlo, že si mnohé mohla rozmyslieť alebo to vykonať inak. Čo však na nej bolo veľmi obdivuhodné bola je upriamenosť na cieľ, neústupčivosť či rozhodnosť. Na Vladovi sa mi páčila pokora, ktorá z neho veľmi sršala. Svojimi činmi mi prišiel ako úžasný mladý človek, ktorý vie cítiť. Čo mi však naňom prekážalo, že sa dostal "pod papuču" a nechal si skákať po hlave. Keby sa možno viac odhodlal vedel mi Maji ukázať a presvedčiť ju na materstvo a udal by vzťahu klasickú podobu. Páčil sa mi ten zvláštny kontrast medzi nimi, pretože by ma zaujímalo kde sa títo dvaja, napohľad úplne rozdielni ľudia, zoznámili a nakoniec dali dokopy. Ostatné postavy príbeh veľmi dobre oživili a mnohokrát rôzne scény úplne otočili.

Musím sa priznať, že táto kniha mi naozaj veľa dala a nútila ma rozmýšľať. Niečo ako deti, škola a dobré zamestnanie, tak to je parádny kontrast, ktorý môže byť veľmi ťažké skombinovať. Toto je asi najväčší plus, pretože jej námet a téma sú veľmi súčasne zameraná. Knihu by som však oveľa rozšírila, pretože mnohé scény boli ochudobnené o scény, ktoré mohli nastať. Pokojne mohla mať aj o päťdesiat strán viac. Rozhodne to je však skvelá súčasť slovenskej modernej literatúry, ktorá čitateľa naozaj zaujme. Tiež mi trošku vadili veľké písmená, ktoré rozširovali knihu, ale zároveň ju robili ľahko čitateľnou, čiže je to taká výhoda v nevýhode. Môžem to však hodnotiť veľmi pozitívne, pretože kniha sa veľmi dobre a ľahko číta, je skvelo napísaná a má perfektný a originálny námet. Skvelo boli rozobrané vzťahy medzi pohlaviami a tiež postavanie v spoločnosti. Za mňa to sú štyri hviezdičky a vy určite vyskúšajte zaujímavý kúsok slovenskej beletrie!

Za poskytnutie knižky ďakujem samotnej autorke!