RECENZIA: Mirka Novysedláková - Prísne tajný denník Miry Danesovej

Autor: Mirka Novysedláková
Názov: Prísne tajný denník Miry Danesovej
Vydavateľstvo: Koruna
Počet strán: 368
Hodnotenie na Goodreads: 4.00

Mira Danesová je správne šibnutá americká tínedžerka. Jej staršia dokonalá sestra Pamela, ktorá má na každý prste desať chalanov a bez problémov chodí na dvanásťcentrimentorovch podpätkoch, jej daruje denník, ktorý sa stane jej neodpustiteľnou súčasťou. Oproti nej je najväčšou lúzerkou akú stredná škola v Oak Falls kedy spoznala. Ju totiž nezaujíma značkové oblečenie či chalani. Oblieka sa ako starý rocker a spolu so svojimi najlepšími priateľmi hrá v kapele "Freaks". Keď však stretne v autobuse nového spolužiaka, za ktorým páli jej sokyňa - hlavná roztlievačka Ashley Monreyová, dostane sa ešte do väčšej kaše. Po Michaelovi nejde totiž len Ashley, ale aj jej najlepšia priateľka Lisa. Ako z toho vyjde lúzerka Mira?

Romány pre mládež vo forme denníkov vychádzajú už od nepamäti. Tajný denník Adriana Mola, Denník princeznej či kultový slovenský Džínsový denník. Prísne tajný denník Miry Danesovej je ďalším nasledovníkom týchto už legendárnych kníh. Tínedžerky si knihu určite užijú a budú drankať pokračovanie. Na to, že tento román je autorkina prvotina je perfektne napísaná a vyžaruje skvelé spracovanie. Dej má originálny spád a zaujímavé gradovanie. Vadilo mi však, že hlavná hrdinka sa moc rýchlo zamilovávala, pretože mala viaceré objekty záujmov, ktoré menila v priebehu niekoľkých dní. To však bolo len na začiatku a postupne sa to len zlepšovalo. Záver bol skvelé vyvrcholenie celého príbehu. Veľmi sa mi páčili vtipné momenty a hlášky zakomponované do príbehu, tie totiž skvele oživili a doplnili knihu.

Hlavná hrdina Mira bola veľká nešika, ale zároveň aj nesmierne talentovaná. Jej nadanie sa ukázalo v hudbe a písaní a ten opak v obratnosti a podobných záležitostiach. Keď však zamakala dokázala, že môže zvládnuť hocičo. Občas si privodila naozaj parádny trapas a mne jej bolo ľúto, aj keď sa na tom nedalo nesmiať. Jej najlepší priateľ Dan bol veľký dobrák a miláčik. Išlo mu všetko čoho sa chytil - hudba, plávanie, basketbal... Spolu tvorili zaujímavé duo, ktoré ani nebolo priateľské, ale skôr súrodenecké. Každá baba túži po takom najlepšom priateľovi či bratovi, ktorý by ju chránil a pomáhal jej. Michael sa mi zo začiatku páčil, potom sa z neho vykľul pekný hajzlík a na záver sa zas polepšil. Z ostatných postáv sa mi páčila Uwe, ktorá pridala príbehu nežnosť, krásu a inteligenciu, taktiež aj veľa vtipu. Ďalej to boli členovia kapely či David.

Denník Miry Danesovej je perfektná kniha pre mladšie generácie, plná vtipu, originality a zaujímavej hudby. Autorka totiž použila skvelé pesničky mnohých zahraničných kapiel či muzikantov, rovnako aj vlastné básne či piesne, ktoré príbeh perfektne oživili. Mne osobne sa kniha páčila a moc som si užila jej čítanie, aj keď pri mnohých udalostiach v príbehu som si myslela, že som na ňu stará. Mnohé činy hrdinov knihy boli pre mňa príliš puberťácke (tá prává sa ozvala) a ja som uvažovala, či aj moja generácia takto reaguje. Musím vytknúť pár preklepov, ktoré sa v knihe nachádzajú a nedali sa prehliadnuť. Hodnotím ju však ako úžasnú prvotinu, ktorá je perfektne napísaná a autorka sa s ňou vyhrala do posledného písmenka. Dávam jej štyri hviezdičky z piatich, ktoré si bezpodmienečne zaslúži, aj keď mi pri niektorých momentoch hlavná hrdinka liezla na nervy. Napriek tomu si však získa čitateľské srdcia a má šancu zaujať veľké množstvo mladých ľudí!

Za poskytnutie recenzného výtlačky knihy ďakujem vydavateľstvu Koruna!
Knihu si môžte kúpiť na tejto adrese