RECENZIA: Ruta Sepetys - Medzi odtieňmi sivej

Autor: Ruta Sepetys
Originálny názov: Between Shades of Grey
Počet strán: 265
Rok vydania: 2011
Hodnotenie na Goodreads: 4.33

Anotácia: V pútavom a miestami až desivo mrazivom príbehu rozpráva mladučká Lina o tom, ako sa počas stalinských deportácií Litovčanov v roku 1941 dostala spolu s matkou a bratom do pracovného tábora na ďaleký Sibír. Jej otca, univerzitného profesora, obvinili z protisovietskej činnosti a popravili vo väzení. Rodina odhodlaná nedať sa zlomiť znáša ustavičné ponižovanie, muky a trápenie dozorcov, ale aj nehostinnú zimu za polárnym kruhom, ktorej mnohí z deportovaných podľahli. Bojujú o každú omrvinku chleba, o každú vykopanú repu, aby mali čo do úst. Mnohí chorľavejú, no v blízkosti niet lekárskej pomoci.

V najdrsnejších podmienkach sa postupne odhaľujú charaktery deportovaných, ale aj ich strážcov. Niektorí prejavujú ľudskosť, súdržnosť, súcit a pokoru, ďalší by radi prežili aj na úkor iných. No aj v tomto neľudskom a mrazivom prostredí vzplanie láska... Podarí sa Line, jej bratovi Jonasovi a matke prežiť, alebo sa stanú obeťami krutého zaobchádzania, hladu a vyčerpania uprostred nekonečnej ľadovej pustatiny?

Počas deportácií Litovčanov v roku 1941 deportovali aj rodinu Vilkasovcov. 15-ročná Lina Vilkasová je umelkyňa,s polu s mamou a mladším bratom ich deportujú spolu s ďalšími Litovčanmi do pracovného tábora. LIna chce nájsť otca, ktorého odvliekli tiež ale inde. Vo vlaku spoznávajú Andriusa a aj ďalších ľudí, s ktorými si navzájom pomáhajú. V Altajskom pracovnom tábore zostávajú desať mesiacov a potom ich presunú na Sibír, za polárny kruh. Odlúčia ich však od Andriusa. Podarí sa Line a jej milovaným prežiť?

Neskutočne silná a úžasná kniha. Vlastne je to pravdivé, lebo toto sa naozaj dialo a pri tých nezmyselných deportáciách zomreli milióny ľudí. Pri čítaním som bola veľmi vytočená a strašne som nadávala, lebo 2. svetovú vojnu neznášam a považujem za frašku. Zbytočné zomieranie ľudí, kvôli územiam, a tým dvom idiotom Hitlerovi a Stalinovi. Tých dvoch by som zavesila za niečo do prievanu a rozsekala. Tie obrovské straty na životoch  a krutosti sú neodpustiteľné. Ale táto kniha je strašne krásna a silná, odhaľuje aké veľké odhodlanie museli týto ľudia mať. Možno som na konci čakala trošku viac rozpísané tie ďalšie roky a niečo viac Andriusovi, ale nevadí som som spokojná.

Postavy som super rozpísané, majú svoj dej, príbeh a charakter. V určitých momentoch mi bolo postav noazj veľmi ľúto, teda vlastne skoro stále. Lina mi trošku vadila, ale iba chvíľu, bola rozmaznaná ale potom sa zmenila, čo sa mi páčilo. Andrius bol skvelý a aj Jonas. Autorka má super štýl a kniha je pútavá od prvej strany. Keďže milujem históriu a dejiny, knihu som si vychutnala a patrične užila.
Určite odporúčam prečítať, je to perfektné!
PS: Táto kniha vychádza v septembri v češtine vo vydavateľstvo CooBoo!