RECENZIA: Stieg Larsson - Muži, ktorí nenávidia ženy

Autor: Stieg Larsson
Originálny názov: Män som hatar kvinnor
Počet strán: 424
Rok vydania: 2008
Séria: Millennium
Hodnotenie na Goodreads: 4.04

Anotácia: Novinár MIKAEL BLOMKVIST je odsúdený za ohováranie významného švédskeho podnikateľa a snaží sa uniknúť pozornosti médií hlavného mesta. Priemyselný magnát HENRIK VANGER, žijúci v severnom Švédsku, ho poverí úlohou napísať kroniku svojej rodiny, ktorou v skutočnosti sleduje jediný cieľ: objasniť záhadné zmiznutie svojej netere Harriet v lete 1966. Blomkvist pri písaní kroniky, aj s pomocou geniálnej hackerky LISBETH SALANDEROVEJ, čoraz hlbšie preniká do záhad rodiny a odhaľuje pravdu o mužoch, ktorí nenávidia ženy.

Prvý diel trilógie Millennium Muži, ktorí nenávidia ženy získal hneď po svojom vydaní cenu za najlepší severský kriminálny román roka a v deväťmiliónovom Švédsku sa ho dosiaľ predalo viac než 850 000 výtlačkov. Kniha bola krátko po vydaní preložená do tridsiatich jazykov.

Mikael Kalle Blomkvist je odsúdený za ohováranie podniakteľa Hansa-Erika Wennerströma. Švédsky podnikateľ Henrik Vagner ho požiada aby odhalil záhadu zmiznutia jeho netere Harriet. Lisbeth Salanderová je vyhlásená za nesvojprávnu a jej poručník zomiera, tak jej sociálka pridelí nového poručníka Nilsa Bjurman. Bjurman je hrubý, využíva ju a zoberie jej jej financie. Mikael pátra po vrahovi Harriet a o tom, čo sa v ten deň skutočne stalo. Lisbeth a Mikael sa vôbec nepoznajú, no prípad Harriet ich spojí. Podarí sa im rozlúštiť záhadu vagnerovskej rodiny a Harriet?

Perfektná a neskutočne pútavá kniha. Najprv som nevedela čo mám čakať ale potom ma to neskutočne dostalo. Dej bol napínavý, skvele vykreslený a nevedela som čo mám čakať, netrúfala som hádať, aj keď som si už neskôr naozaj myslela, že to tak bude. Stieg Larsson bol génius a neviem sa dočkať kedy si prečítam druhý a tretí diel. Je to krimi a detektívka a určite to nie je môj štýl, naposledy som také niečo čítala keď som čítala Troch pátračov :-). Pozrela som si americkú verziu filmu, ktorý sa mi páčil aj keď ten koniec je zmenený, čo sa mi nepáči ale chcem si pozrieť švédske verzie filmov ale až keď dočítam celú sériu.
V knihe mi bolo naozaj ľúto Lisbeth, lebo Bjurman je totálna sviňa a neskutočne som pri tom nadávala. Ale Lisbeth je úžasná a mne sa veľmi páčila, lebo bola strašne silná aj napriek svojmu malému vzrastu a nedala sa zastaviť. Ďalej to bolo neskutočne veľa postáv, hlavne z rodiny Vagnerovcov, v ktorých som mala neskutočný zmätok. Ale potom som sa ako tak zorientovala. Rozhodla som si to prečítať hlavne preto, lebo to má výborné recenzie av idela som to v knižnici, tak som si to zobrala. Oplatilo sa a som neskutočne spokojná, aj keď som to čítala dlho do noci, musela som vedieť koniec.
Určite vám túto knihu odporúčam, je perfektná ale určená pre starších čitateľov (16+ minimálne). Ten príbeh je taký napísaný a zaujímavý, že budete chcieť byť už na konci a vedieť, ako to skončí.