pondelok, 4. marca 2013

RECENZIA: Matthew Quick - Terapia láskou

Autor: Matthew Quick
Originálny názov: Silver Linings Playbook
Počet strán: 264

Anotácia: V živote nevychádza všetko vždy podľa plánu. Pat Peoples stratil všetko – dom, zamestnanie aj manželku. Po dlhom čase strávenom v psychiatrickom ústave teraz žije v rodičovskom dome, ale je pevne rozhodnutý znovu získať naspäť všetko, predovšetkým svoju manželku Nikki, a verí, že sa mu to podarí, hoci má súdne zakázané čo i len sa k nej priblížiť.

Pat má zvláštnu teóriu: jeho život je film, ktorý režíruje Boh. A on má zvláštne poslanie – byť fyzicky zdatný a citovo vyspelý. Ak svoje poslanie splní, Boh mu vráti Nikky a postará sa, aby sa film jeho života skončil happyendom.

Na večeri u svojho priateľa Ronnieho sa Pat zoznámi so svojou švagrinou Tiffany, ktorá nedávno ovdovela. Vznikne medzi nimi zvláštny vzťah a Tiffany sa po čase ponúkne, že mu sprostredkuje kontakt s Nikki. A tak Pat, v nádeji, že sa čoskoro stretne s manželkou, vytrvalo cvičí v domácej posilňovni, aby sa Nikki páčil, keď sa konečne stretnú. Nevyjde to však celkom podľa jeho predstáv, ale v konečnom dôsledku je dôležité hlavne to, že pochopil, čo je šťastie.

Pat Peoples sa vracia z liečebne. Takmer nič si nepamätá a myslí si, že s manželkou Nikki je iba načas v odlúčení. Jeho otec sa s ním takmer nerozpráva, výnimkou sú iba zápasy Eagles. Pracuje na svojom tele aby sa páčil Nikky. Jeho priateľ Ronnie ho pozýva na večeru s jeho ženou Veronicou, kde spoznáva jej sestru Tiffany, ktorej zomrel manžel a tiež berie lieky a chodí na terapie. Začínajú spolu behávať, párkrát sa stretnú a Tiffany mu prezradí čo sa stalo medzi ním a Nikki. Povie mu, že sú rozvedení a obaja nesmú toho druhého kontaktovať a ponúka sa byť sprostredkovateľom, pod pomienkou, že Pat musí byť jej tanečným partnerom na súťaž. Píšu si listy a pripravujú sa na súťaž, ktorú vyhrajú.  Pat Nikki navrhne stretnutie, no tá ho odmietne. Pat aj tak príde na určené miesto, kde príde Tiffany a povie mu, že to ona písala listy. Pat sa zosype a ujde. Po určitom čase sa opäť stretnú a Pat začne Tiffany opätovať jej lásku.

Terapia láskou Matthewa Quicka je veľmi krásna a silná kniha. Ukazuje naozaj trochu odlišný spôsob ako sa zamilovať. Film a kniha sú naozraj rozdielne, ale obe perfektne spracované a úžasné. Tiffany je taká mrška ale zasmiala som sa na nej. A ďalej futbalové scény. Osobne si myslím, že Patov otec, jeho priatelia a terapeut sú šialení, lebo byť takto zbláznení do futbalu to som ešte envidela. Kniha je veľmi dobrá, má krásnu obálku a je hlavne úžasná dnu. Vrelo odporúčam!